donderdag 27 oktober 2011

Bruine paddenstoelen... op geel tricot!

Overal vind je leuke en eenvoudige patronen voor T-shirts in tricot. Hier maakte ik er al eentje voor mijn jongste dochter en voor baby Titus. Maar een leuk en gemakkelijk patroontje voor een kleedje in tricot is moeilijker te vinden, ofwel heb ik niet goed gezocht :-) Dus veranderde ik een patroon en foefelde een beetje.



Tijdens onze vorige Studio-Stik avond werkten we rond het thema tricot en mochten we onze collega's stitch bitches (koosnaampje :-) ) van de Gentse Ijverige wijven verwelkomen. De vraag naar tricot was groot, onze ervaring klein en dus gaf Mamasha aan de talrijke aanwezigen een woordje uitleg en demonstratie (XY-files).

Omdat ik maar een halve meter stof gekocht had, zat ik met een probleempje. Een kleedje uit één stuk was niet mogelijk, dus besliste ik om de rok en het t-shirtje aan elkaar te naaien met een tailleband ertussen. Dat werd prutsen...

Ik begon bij het T-shirt patroontje uit de Ottobre 3/2011 (monstertruck) en centreerde het patroon in de taille. Je ziet dat het een patroon is voor jongens, vind ik, dus pas ik dit aan (totdat ik het juiste meisjespatroon tegenkom). Alle tips zijn welkom!
Vervolgens nam ik een bestaand rokje en tekende het patroontje over in de juiste maat, dus een beetje groter dan het origineel. Het was natte vinger werk, maar als ik al iets geleerd heb, dan is het dat je moet durven (ook al is het dure tricot).

Zo ziet het originele patroon eruit:


Ik knipte het in drie stukken: eentje voor het bovenstuk, een band en het derde stuk is verwaarloosbaar en wordt hier niet gebruikt. Ik teken nooit naadwaarde bij op het patroon, wel op de stof. Dus als je het patroon uitknipt, dan moet je nog een centimeter bij rekenen, zowel bij het bovenstuk, als bij de tailleband.

Dit bekom je als je de patronen voor het kleedje onder elkaar legt. In de plaats van het derde stuk onderaan leg je gewoon het stuk van de rok erbij.



Dit patroon vraagt een stofvouw, dus moet je de stof dubbel leggen en de rechte kant tegen de vouw leggen (zonder naadwaarde).

Als je het uitknipt (en de mouwen erbij denkt):



En uiteindelijk heb je dan een supercontente dochter, die blij is dat ze nog eens mag poseren voor de foto. De overbelichting moet je erbij nemen :-).





'En zoooo zacht mama, dat kleedje', gevolgd door gesnotter aan de andere kant: 'Ik wil ook die paddenstoelen!!!'. Pfff, gelukkig heb ik nóg een half metertje regenboog-paddenstoelen liggen. Dus dit verhaal wordt vervolgd!

6 opmerkingen:

  1. Oh, knap! Je ziet er amper iets van, dat het in drie delen is. Had je het niet gezegd, dan was het me zelfs niet opgevallen.
    En ja, je moet soms echt durven, ook al is het dure tricot. Maar dit mag er zijn, zie ze stralen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi kleedje, mooie stof! Moet ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! En die paddestoelen... helemaal Punabella! :-)
    Een vraagje, ik lees "Overal vind je leuke en eenvoudige patronen voor T-shirts in tricot", heb je daar toevallig linkjes naar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da's supertof zeg!
    En in diezelfde Ottobre staat een meisjestshirt geloof ik. nummer 19. Die gebruik ik altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig kleedje! Die tailleband was misschien wel een nood, maar dat vind ik nu net dat tikkeltje extra! Ik heb het goed bestudeerd, de vorige Studio Stik bijeenkomst, iets om te onthouden... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag, wat een leuke creatieve blog heb je! Ik ga je volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen